Dat meldde Gamesindustry.biz
maandag.
Spelletjes zijn razend populair bij gebruikers van smartphones. Uit onderzoek
van Flurry.com, een analistenplatform op het gebied van mobiele
toepassingen, bleek dat meer dan de helft van het gebruik van apps in de
eerste twee maanden van dit jaar spelletjes betrof. Als deze lijn zich
doorzet in maart, worden er op smartphones twintig keer zo vaak spelletjes
gespeeld in het eerste kwartaal van dit jaar, vergeleken met twee jaar
geleden.
Apps werden in januari en februari van dit jaar liefst 64 miljard keer
gebruikt. Ruim de helft betrof dus games. Dit bij een totaal van 500 miljoen
apparaten die respectievelijk de besturingssytemen van Apple (iOS) en Google
(Android) gebruikten.
Spelletjes voor de smartphone
Opvallend is vooral dat jonge ontwikkelaars die debuteerden met iOS- en
Android-games, de dienst uitmaken op de markt. De ‘oude’ ontwikkelaars,
grote bedrijven als Electronic Arts en Activision die miljarden hebben
verdiend op de consolemarkt, krijgen ondanks enorme investeringen geen voet
tussen de deur.
In de begintijd van de app-games hadden nieuwe, onafhankelijke ontwikkelaars
al de overhand. Afgelopen jaar gingen gevestigde ontwikkelaars in de
tegenaanval en wisten marktaandeel te winnen. Dit bleek slechts van
tijdelijke aard, want door een nieuwe lichting van onafhankelijke
game-ontwikkelaars, heeft deze groep in de eerste maanden van 2012 ruim
tweederde van de markt voor smartphone-spelletjes in handen.
Vóór de komst van de smartphone vormden hoge kosten voor de productie,
marketing en distributie van games een barrière voor nieuwe spelers. Het
uitproberen van een nieuw concept was een groot risico en kon keihard worden
afgestraft door de consument.
In de app-markt zijn deze kosten behoorlijk fors lager en ook is de kracht van
een merk volgens Flurry een veel kleinere rol gaan spelen. Hierdoor vertalen
mega-investeringen van gevestigde ontwikkelaars zich niet meer als vanzelf
in een groter marktaandeel.
“Doordat Apple en Google het ecosysteem hebben betreden, zijn de spelregels
dramatisch veranderd, waardoor vermoedelijk de meest open en eerlijke markt
in de geschiedenis van de videogames is ontstaan,” stellen de analisten van
Flurry.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl